fw – onsdag
Onsdag kiggede Oliver Stilling i det katolske dagblad La Croix og op mod sol, måne, stjerner for at finde svar på, hvorvidt pave Frans, “har tænkt sig at takke af, inden han stiller træskoene, og hans hyrde (Herren) kalder sit fromme pave-lam til sig“. Stjernerne giver desværre ingen klare svar, men hvis paven har tænkt sig at opsige sin livstidsansættelse, så efterlader han i det mindste nogle kardinaler, der er yngre end 80 og formentlig ikke vil udpege en ultrakonservativ efterfølger. Når Oliver kiggede op mod himlen, kunne han heller ikke undgå at få øje på SAS, der denne uge er blevet smerteligt bevidste om det gode gamle ordsprog: “Højt at flyve, dybt at falde.“ Den svenske regering har nemlig annonceret, at de ikke vil tilføre flere milliarder i ny kapital til flyselskabet, der aldrig helt er kommet på vingerne igen efter coronapandemien. Nu vi er ved gode gamle ordsprog, så kommer en ulykke sjældent alene. Torsdag aften efter varslede 1.000 af flyselskabets piloter fra Danmark, Norge og Sverige strejke.
Derefter trak Astrid Plum os alle sammen tilbage til jorden, mere specifikt ud i et feriehus midt i det idylliske engelske landskab, med en anmeldelse (og anbefaling!) af Alex Garlands nye film MEN. Det er dog hverken cottage-core eller body-gore, der er på spil i gyserfilmen, hvor det mest uhyggelige er erfaringen af at leve i et patriarkat. Filmen er desværre også uhyggelig relevant. Ifølge en engelsk undersøgelse fra august 2021 føler hver anden kvinde sig utilpas ved at bevæge sig alene igennem det offentlige rum. Men selvom Garland formår at skildre alt fra mikroaggressioner til voldtægt, så efterlades man også med et indtryk af, at instruktøren har taget et lidt overfladisk lynkursus i kønsteori. Heldigvis fylder Astrid de kønsteoretiske huller ud med referencer til Gill Valentine, Judith Butler og Virginie Despentes.